Inliners - grundläggande teknik
Korrekt teknik för inliners handlar om att utveckla en stabil hållning på skridskorna, lära sig att stanna, svänga mjukt och veta hur man faller på ett säkert sätt. I den här guiden får du lära dig allt du behöver veta om inliners-teknik som nybörjare.
Inliners är för alla - stora som små, unga som gamla. Du behöver inget mer än ett par inliners, lite skyddsutrustning och en slät yta som inte störs av trafik, så är du redo att börja träna. Inlärningskurvan kan vara brant i början, men du kommer att se framsteg efter bara några timmars övning, så ge inte upp!
Rätt hållning på inliners
För att stå rätt på dina inliners måste du böja på knäna. När du böjer knäna när du åker inliners kommer du närmare marken, vilket gör det lättare att hålla balansen.
När du åker inliners ska dina fötter vara parallella och peka framåt, inte inåt eller utåt.
Med böjda knän, parallella fötter och en överkropp som lutar något framåt ska din hållning vara stabil och balanserad.
Se vår instruktionsvideo, Så här åker du på inliners:
Hur man stannar på inliners
Du kan antingen använda bromsklossen eller T-stopp-tekniken för att bromsa på inliners.
Använda bromskloss på inliners
För att bromsa med bromsklossen flyttar du skridskon med bromsklossen framåt och lyfter tårna så att bromsklossen vidrör marken, vilket gör att du saktar ner. Med bromsklossen kan du bekvämt justera hastigheten med vilken du rullar, eller så kan du använda den för att sakta ner helt. Som nybörjare rekommenderas att du bekantar dig med bromsklossen för att behålla kontrollen.
T-stoppteknik på inliners
T-stop-tekniken innebär att du sätter en fot bakom dig och drar hjulen längs marken vinkelrätt mot den andra foten, så att de bildar ett T. Du kan dra hjulen tills du stannar helt. För att kunna utföra ett T-stopp måste du kunna balansera på en fot medan du rullar.
T-stopp på inliners gör att du kan bromsa med hjulen utan att behöva använda bromskloss. Att kunna bromsa utan bromskloss är en stor fördel eftersom bromsklossar ibland är i vägen. För nybörjare är det också en bra idé att bekanta sig med T-stoppet eftersom det hjälper dig att få kontroll över vad du gör på dina inliners.
Båda teknikerna förklaras i vår videoguide, Hur man stannar på inliners:
Hur man vänder på inliners
När du svänger på inliners ska du luta dig lätt framåt med böjda knän. Om du vill svänga åt vänster flyttar du vänster fot något framåt och gör tvärtom om du vill svänga åt höger. Flytta vikten till den sida som du vill svänga till samtidigt som du lutar dig in i svängen med överkroppen. Att titta i den riktning som du svänger mot kan vara en betydande hjälp.
Att vara uppmärksam på din svängteknik kan hjälpa dig att undvika vanliga nybörjarmisstag, och det kommer att vara en fördel för att lära dig cross-over-svängtekniken som du kommer att lära dig allt eftersom du utvecklas.
Att falla säkert på inliners
Att falla framåt är alltid att föredra eftersom det gör att du kan kontrollera fallet och inte slår bakhuvudet eller svanskotan i marken.
Om du håller på att tappa balansen på inliners, gör följande:
- Huka dig och luta dig framåt - genom att hålla dig nere håller du dig närmare marken och minimerar effekten av att falla. Kanske kan du till och med återfå kontrollen.
- Använd skydd för att ta emot fallet - om du faller på knäskydden, armbågsskydden eller handledsskydden tar de emot stöten i stället för dig. Om du rullar i hög hastighet när du faller, försök att glida på dina skydd när du faller för att undvika nötning.
Med dessa tekniker kommer du att vara mindre benägen att drabbas av skador som kan störa din utveckling på inliners.
Hitta de bästa inliners att lära sig på
Nybörjare såväl som mer avancerade inliners bör alltid se till att få inlines som passar bra och känns bekväma. Inliners för nybörjare bör ha en hälbroms och erbjuda bra stöd för fotleden. Hjulen ska vara mjuka (76A - 84 A) och inte för stora - 84 mm eller mindre för vuxna med stora fötter, och för barn är en lämplig storlek någonstans under 70 mm.
Kolla in våra guider om att köpa inliners för mer information: