×
MENY

Kompression till trick-sparkcyklar

  Filter
Varumärken
Kompression typ
Clamp innediameter
Bar innediameter
Starnut

Bra att veta

Varför är en kompression till sparkcyklar viktigt?

Här är vårt utbud av kompressionsset, bultar och konverteringskit till sparkcyklar.

En kickbike compression är egentligen samlingspunkten för styret, framgaffeln och decket. En pro compression är ett måste när du bygger en custom kickbike.

När du väljer kompression till din sparkcykel bör du fokusera på att den ska passa med framgaffel och styre, samt dina personliga preferenser och åkstil.

Vilken sparkcykel-kompression ska man välja?

En av de vanligaste frågorna är: vilken kompression ska jag välja till min sparkcykel?

Alla kompressionssystem till sparkcyklar har fördelar och nackdelar. Vi försöker sammanställa dem för olika typer av kickbike-kompressioner. Förhoppningsvis känner du dig bekväm med att välja din nästa kompression efter att du läst det.

För mer teknisk information angående ditt kompressionssystem, besök denna guide för instruktionsvideos, steg-för-steg-manualer och en riskanalys för de olika reservdelarna.

HIC sparkcykel-kompression

HIC är en förkortning för Hidden Integrated Compression. HIC var det första specifika kompressionssystemet på marknaden, och det fungerar riktigt bra. HIC har ett styrrör för ett överdimensionerat styre, med kompressionskåpa och bult, som är skruvat in i en stjärnmutter som sitter ihop med framgaffeln. Som namnet antyder, är HIC-kompressioner integrerade och dolda för ögat. HIC-systemet skapades av RAD Scooter Parts.

Fördelar: Inte lika dyr jämfört med andra kickbike-kompressionssystem och fungerar relativt enkelt att montera och ta isär.

Nackdelar: Det passar inte för aluminium- eller standardstyren, samt kräver en slitsskåra i styret för att sätta fast styret med framgaffeln. Dessa skåror tenderar att böja styret, eller till och med gå av om du åker hårt.

SCS sparkcykel-kompression

SCS är en förkortning för Standard Compression System. SCS är ett mycket populärt kompressionssystem och nästan alla kickbike-märken tillverkar det. SCS-kompressioner ser simpla ut jämfört med andra eftersom kompressionssystemet är inbyggt i den.

SCS-kompressioner har fyra bultar. Två för att säkra styret och två för att säkra framgaffeln.

Detta kompressionssystem passar inte med slits-styren om du inte har en adapter.

Fördelar: Mycket hållbart och det starkaste kompressionssystemet på marknaden. Dessutom ger det din sparkcykel ett fantastiskt utseende. Inga skåror krävs, vilket betyder att styret inte böjs lika lätt.

Nackdelar: Det är det tyngsta kompressionssystemet på marknaden, även prismässigt. Du kan behöva headset-spacers för att installera det ordentligt.

ICS (ICS10)

ICS står för Inverted Compression System. Detta kompressionssystem är ett gammalt system som en gång användes för BMX-setups. Det kallas Inverted Compression System eftersom bultarna går vertikalt in i framgaffeln och dras åt till en stjärnmutter som sitter i styret. ICS-systemet är endast kompatibelt med styren i standardstorlek med slitsskåra. Detta system är väldigt lätt och kan användas med styren i stål och aluminium.

Fördelar: Det är ett bra val av kompressionssystem när du går in på marknaden för gängfria framgafflar på en budget. Det är ett mycket lätt system.

Nackdelar: Stjärnmuttern som används tenderar att bli svag och böjas vid hård åkning. För att installera behöver styret en slitsskåra, vilket försvagar sparkcykeln. ICS kan vara lite svårt att installera, och du kan behöva en 28 mm lång insexnyckel för att dra åt eller lossa den.

IHC

Internal Hidden Compression uppfanns av Blunt/Envy Scooters och det är meningen att det ska vara en lättare version av HIC. Till skillnad mot de flesta kompressionssystem, är IHC inbyggt i själva framgaffeln, vilket innebär en del mindre att skaffa.

IHC-system är kompatibla med aluminiumstyren med överdimensionerade clamps och standard stålstyren med standard clamp.

Fördelar: IHC är ett starkt och hållbart kompressionssystem med ett djupt insexnyckel-huvud, vilket gör det mindre troligt att åkaren råkar lossa bulten.

Nackdelar: Framgafflarna är något tyngre än standard framgafflar, eftersom kompressionen är inbyggd i den, men är fortfarande lättare överdimensionerade stålstyren som används i HIC. Du måste ha en slitsskåra i styret för att sätta fast din clamp.