Keep your scooter flying
Vi hoppas, att du har været ude och köra i dina favorit parker, verts och gader hela säsongen och gjord fede tricks och øvet dig för att förbättra dina skills. Nu är det tid till att ge ditt sparkcykel ett godt gammeldags check-up.
"Efter en lång säsong med grinds flips och hopp är det tid till att skille ditt sparkcykel ad och rensa det. Det är också tid till att tjekke, om du ska udskifte några av delene. Det är viktigt att hålla ditt sparkcykel i bra stand, om du vill bli vid med att förbättra dig som kører", siger Lars Bansmann, som är produkt manager hos SkatePro.
Tjek vores guide till att få ditt sparkcykel till att skinne och yde sit bästa ut. Du kan kanske endda spare några pengar.
1. HJUL
Hjulen på ett sparkcykel lever ett barskt liv - slitagen vid konstant kontakt med asfalt, trä eller beton och stødende från de utallige hopp, flip och grinds. Det är därför hjulen är en av de viktigaste delar, som du har användning för att skifte efter en lång säsong.
Ett friskt och ordentligt par hjul är avgörande för din performance som en rider. Revner i gummiet eller en nedslidt hjul-profil betyder, att du är alt för langt inde i gummiet på hjulet. Det vill inte blot göra det svårare att accelerere och opretholde hastigheden, men det vill också reducera stabiliteten på sparkcykeln, när du gör tricks.
Sist men inte minst gör en nedslidt profil det svårare att hålla balansen, när du lander efter hopp eller luft-tricks. Vi har alltid ett stort urval av hjul från alla de starkast brands. Tjek dem ut här.
2. KUGLELEJER
Att köra på alla slags overflader vill udsætte dina kullager för olika typer av material från sand över grus till vatten och støv. Kullagerna blir också sliten på grund av stød på hjulen, när du vælter, har en hård landning eller hopper från hög steder.
Ett skadat kullager vill have en effekt på din evne till att komma upp i fart och opretholde det. Som är två sätt att göra det på, när det kommer till kullager. Om du har köpt ett par kullager för nyligt eller köpt high-än kullager, så kan du sikkert bare använda en kullager-renser och så smøre dem med det rette smörjmedel.
Om dina kullager har holdt hela säsongen eller inte är high-än kullager,så burde du kolla efter ett par nya kullager. Vær uppmärksam på att jo högre ABEC rating kullagerna har, jo nemmere är det att accelerere och opretholde fart. Men vær också uppmärksam på att kullager med lägre ABEC rating inte blir sliten ned ligeså lätt som dem med en hög ABEC rating. Nya kullager? Vi har vad du har användning för.
3. HEADSET
Det är här det hela foregår, när du gör flips, barspins och tailwhips. Dessutom är headsettet en forbindelse mellan baren och resten av sparkcykeln, vilket betyder, att trykket på din bar blir sendt genom headsettet och in i decket, vilket betyder, att du har användning för ett solidt headset.
Att efterlade sparkcykeln på fugtige steder vill øge risikoen för att kullagerna indeni headsettet vill begynde att ruste på grund av fugten. Små huller, revner och lækager øger också risikoen för att støv och skidt kommer in i kullagerna och påvirker headsettets evne till att dreje.
Ett sliten headset vill have en indflydelse på din evne till att göra en massa tricks och till att håndtere det generelt. Tjek vores urval av headsets ut här.